فاکتور هایی که بعد از ساعت 12 ظهر تاریخ 1403/1/9 تا تاریخ 1403/01/13 ثبت می شوند، ارسال آنها تاریخ 14 فروردین به بعد می باشد.
وارد شوید ثبت نام

رایج ترین مشکلات صفحه نمایش

بازدید: 275 بازدید

بروز خرابی در ال‌سی‌دی لپ‌ تاپ، همیشه نشانه‌ی خرابی ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی لپ‌ تاپ شما نیست! در این مقاله خواهید فهمید که گاهی با یک تکان ساده و یا سفت کردن یک اتصال، به‌راحتی می‌توانید مشکل را حل کنید! همچنین در ادامه‌ی مقاله خواهید دید که خرابی قطعاتی چون فلت لپ‌ تاپ، مادربورد، لولای لپ‌ تاپ و … نیز می‌تواند عملکرد درست صفحه‌نمایش شما را تحت تأثیر قرار بدهد.

رایج‌ترین مشکلات صفحه‌نمایش و روش‌های حل آن‌ها

ما در این مقاله قصد داریم، رایج‌ترین مشکلات صفحه‌نمایش را توضیح دهیم؛ اگر شما هم حین کار با لپ تاپ، مشکلاتی را در این زمینه تجربه کرده‌اید، قطعاً این سؤال را از خود پرسیده‌اید: الان باید چه اقداماتی انجام دهم؟ اگر می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی داشته باشید و به‌دنبال راه‌حل آن هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

1): شکستگی صفحه‌نمایش

این یکی از واضح‌ترین و رایج‌ترین مشکلات در صفحه‌نمایش است که متأسفانه، تنها راه‌حل آن هم تعویض است.

2): عدم نمایش تصویر

این مشکل یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات صفحه‌نمایش لپ تاپ است زیرا یافتن علت آن، کمی دشوار خواهد بود. دلایل زیادی می‌تواند موجب بروز این مشکل شود، اما دو دلیل اصلی عبارتند از:

  • قطعات سخت افزاری معیوب در مادربرد لپ تاپ
  • صفحه نمایش شکسته لپ تاپ

راه‌حل‌های رفع این مشکل به شرح زیر است:

راه‌حل اول: لپ تاپ را خاموش کنید؛ سپس، آن را به یک صفحه‌نمایش دیگر وصل کنید و دستگاه را روشن نمایید. در صورت مشاهده‌ی تصویر در صفحه‌نمایش خارجی، بدون شک، وقت تعویض نمایشگر لپ تاپ شما رسیده است.

راه‌حل دوم: اگر صفحه‌نمایش پس از وصل کردن آن به مانیتور دیگر، همچنان کار نمی‌کند، وقت آن است که بایوس لپ تاپ را بازنشانی(Reset) کنید؛ ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید، باتری را خارج کنید، دکمه پاور را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید، کابل برق را به لپ تاپ وصل کنید، سپس لپ تاپ را روشن کنید. این‌کار، همان ریست کردن یا بازنشانی بایوس لپ تاپ است و می‌تواند مشکل صفحه‌نمایش خالی را برطرف کند. توجه داشته باشید، حین انجام مراحل فوق، باتری به لپ تاپ وصل نباشد.

راه‌حل سوم: بیشترین مشکلات نمایشگر حاکی از وجود رم (Ram) معیوب لپ تاپ است؛ رفع این مشکل تنها با تمیز کردن یک حافظه پر یا تعویض همه آن‌ها، امکان‌پذیر است. برای رفع مشکل بایوس، در ابتدا، لپ تاپ را ریست نمایید و استیک رم را تمیز، حذف و یا در صورت نیاز، جایگزین کنید.

در‌واقع به این شکل پیش بروید، لپ تاپ را خاموش کنید، باتری را جدا کنید و منبع تغذیه را بردارید، لپ تاپ را باز کنید و رم (Ram) را با احتیاط از جای خود بردارید، با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن، آن را با دقت تمیز کنید، سپس همه چیز را سر جای خود بگذارید و لپ تاپ را روشن کنید. اگر صفحه‌نمایش همچنان کار نمی‌کند و بیش از یک ماژول حافظه وجود دارد، باید مراحل فوق را تکرار کنید.

راهکار دیگر حل این مشکل بدین صورت است که، به جای تمیز کردن مموری استیک‌ها، لپ‌ تاپ خود را تنها، با یک ماژول رم در داخل آن، راه‌اندازی کنید. اگر نمایشگر همچنان کار نکرد، همان حافظه رم را بردارید و آن را در اسلات حافظه‌ای قرار دهید که لپ‌تاپ شما هر بار، با آن راه‌اندازی می‌شود؛ اکنون ببینید که آیا نمایشگر کار می‌کند یا خیر.

صفحه‌نمایش همچنان کار نمی‌کند!! با هر تعداد مموری استیک در لپ تاپ خود این مرحله را تکرار کنید. اگر باز مشکل برطرف نشد، همین روش را با یک رم کاملاً جدید امتحان کنید. در صورتی که صفحه‌نمایش به‌درستی کار کند، به حافظه‌های جدید نیاز دارید وگرنه، به احتمال زیاد، مشکل مربوط به مادربرد یا گرافیک (GPU) دستگاه می‌باشد. در این مرحله، هرگز خودتان دست‌به‌کار نشوید، بلکه آن‌را به یک کارشناس و متخصص لپ تاپ در مرکز معتبر تعمیر و تعویض قطعات لپ تاپ بسپارید.

3): نقص پیکسل

وجود نقص در پیکسل‌ها منجر به اختلال در عملکرد لپ تاپ می‌گردد. پیکسل‌های مشکل‌دار یا پیکسل‌های معیوب در لپ تاپ عبارتند از:

  • پیکسل‌های داغ: همیشه روشن یا گاهی روشن‌تر از حالت معمولی هستند.
  • پیکسل‌های مرده: همیشه خاموش هستند و اصلاً روشن نمی‌شوند.
  • پیکسل‌های گیر‌کرده: به صورت مربع‌های رنگی ریز روی صفحه LCD یا LED ظاهر می‌شوند.

وجود پیکسل‌های معیوب، هیچ‌گونه ربطی به کهنه یا نو بودن لپ تاپ شما ندارد؛ گاهی اوقات، این مشکل به‌علت به دام افتادن یا گوه شدن پیکسل‌ها است یا در حالت جدی‌تر، ممکن است مشکل از گرافیک (GPU) و پردازنده گرافیکی باشد و چاره‌ای جز تغییر کارت گرافیک نداشته باشید. به هر حال دلیل بروز این مشکل هرچه که باشد، باید برای رفع آن اقدام کنید؛ راهکارهای ما، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

راه‌حل اول: فشار دادن صفحه‌نمایش اولین راهکار برای رفع این مشکل است؛ باید به اندازه‌ای به صفحه‌نمایش فشار دهید تا صفحه را تغییر دهد. اعمال فشار، معمولاً پیکسل‌ها را شل و آزاد کرده و تمامی خطوط یا نقاط ناپدید می‌شوند. در صورت برطرف نشدن مشکل، سراغ راهکار بعدی بروید.

راه‌حل دوم: راهکار دوم، استفاده از برنامه‌های رایگان مکان‌یابی و رفع پیکسل‌های گیر‌کرده می‌باشد؛ این نرم‌افزارها، از رنگ‌های چشمک‌زن یا تصاویر روشن روی صفحه‌نمایش شما، برای مکان‌یابی و رفع پیکسل‌های گیر‌کرده استفاده می‌کنند.

JScreenFix، یک برنامه تحت وب ایده‌آل است که از HTML5 و JavaScript استفاده می‌کند، به این ترتیب نیازی به دانلود چیزی نخواهید داشت؛ می‌توانید از این وبسایت برای پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، iOS و macOS استفاده کنید. حداکثر زمان انجام این فرآیند، ۳۰ دقیقه است.

برنامه PixelHealer توسط Aurelitec طراحی شده و فقط با سیستم عامل ویندوز ۷ تا ویندوز ۱۰ سازگار است؛ زمان انجام این‌کار، حداکثر ۳۰ دقیقه می‌باشد.

InjuredPixels برنامه‌ای سبک و ساده برای شناسایی و تعمیر پیکسل‌های آسیب‌دیده برنامه‌ای است. این برنامه پس از اجرا، رنگ‌های مشکی، آبی، سبز، قرمز یا سفید را به‌صورت تمام صفحه، نمایش می‌دهد تا کاربر از این طریق بتواند پیکسل‌های سوخته را شناسایی کند.

برنامه Rizonesoft Pixel Repair، یک نرم‌افزار رایگان تست سلامت نمایشگر است و از آن برای تعمیر پیکسل‌ها استفاده می‌شود. هر چند، تعمیر پیکسل‌ها همیشه راه چاره نیست ولی حداقل می‌توان پیکسل‌های معیوب را پیدا کرد.

4): چرا نور صفحه‌نمایش لپ‌ تاپ من کم است؟

به مرور زمان، ممکن است روشنایی صفحه‌نمایش LCD و پلاسما کمرنگ شود. لازم است بدانید، زمانی که حداکثر روشنایی کمتر از حد معمول به‌نظر برسد، با مشکل روشنایی صفحه مواجه شده‌اید. چندین راهکار بسیار ساده، برای حل این مشکل وجود دارد:

راه‌حل اول: گاهی اوقات لپ‌تاپ، کند عمل می‌کند و نمی‌تواند بلافاصله و بدون تأخیر از پروتکل سیستم پیروی کند؛ در چنین مواقعی، به‌راحتی می‌توانید با باز و بستن درب آن، این مشکل صفحه‌نمایش لپ‌تاپ را برطرف نمایید.

راه‌حل دوم: سیستم را Restart کنید. گاهی یک مشکل یا خطای سیستمی می‌تواند علت این امر باشد و با راه‌اندازی مجدد برطرف شود. پس از راه‌اندازی کامل لپ‌تاپ، بررسی کنید که آیا صفحه‌نمایش همچنان کم نور است یا خیر.

راه‌حل سوم: اگر با راه‌اندازی مجدد، مشکل رفع نشد، برای نصب درایورها و یا آپدیت ویندوز اقدام نمایید.

راه‌حل چهارم: اگر موارد فوق کارساز نبود، مشکل می‌تواند از سخت‌افزار گرفته تا نور پس‌زمینه سوخته باشد و حتی ممکن است نتیجه‌ی خرابی کابل فلت تصویر و سایر قطعاتی باشد که اطلاعات و داده‌ها را به نمایشگر می‌رساند. پیشنهاد می‌کنیم در چنین شرایطی، موضوع را با یک متخصص کامپیوتر در مراکز معتبر درمیان بگذارید.

5): مصنوعات دیجیتال

هر چیزی اعم از نقاط، خطوط یا شکل‌های قابل مشاهده‌ای، که خواندن و مشاهده تصاویر را سخت کند، مصنوعات دیجیتال می‌باشند. این خطاها در هنگام انتقال سیگنال و یا تفسیر آن، رخ می‌دهد. معیوب بودن کارت گرافیک یا شل بودن کابل ویدیو علت بروز این مشکل است. گاهی اوقات می‌توانید به‌راحتی، با سفت کردن اتصال کابل، این مشکل را برطرف کنید. اما اغلب، راه‌حل این مشکل، تعویض کابل یا کارت گرافیک خواهد بود. راهکارهای حل این مشکل عبارتند از:

راه‌حل اول: گاهی هنگام اجرای یک بازی، با این مشکل مواجه می‌شوید، این شرایط می‌تواند ناشی از مشکلات درایور کارت گرافیک باشد. اگر ساعت‌ها سرگرم بازی بوده باشید، ممکن است کارت گرافیک خیلی داغ شده باشد؛ به لپ تاپ خود استراحت دهید، سپس دوباره امتحان کنید. اگر همچنان کار نکرد، مطمئن شوید که آخرین نسخه بازی را اجرا کرده‌اید. در آخر، مطمئن شوید که آیا درایور کارت گرافیک سیستم شما به‌روز است یا نه؟

راه‌حل دوم: اگر همیشه، این نقاط، خطوط یا شکل‌ها را می‌بینید (بدون در نظر گرفتن برنامه‌های در حال اجرا)، مانیتور دیگری را به لپ‌ تاپ خود وصل کنید؛ اگر مشکل برطرف نشد، مطمئن شوید که اول از هر چیزی، کارت گرافیک، محکم به لپ تاپ متصل است؛ دوماً،  آخرین درایورهای ویدیو را نصب کرده‌اید.

راه‌حل سوم: در برخی مواقع، ظاهر شدن مصنوعات، به‌دلیل فشرده‌سازی یا تغییر یک ویدیو از یک فرمت به فرمت دیگر است؛ فرمت‌های مختلف را امتحان کنید تا فرمت مناسب را پیدا کنید.

6): رنگ‌های مبهم، تار یا مخدوش

گاهی، به‌دلیل بروز مشکل در لپ‌تاپ، رنگ‌های فیلم کاملاً پاک‌شده به‌نظر می‌رسند و یا با خطوط مبهم و تاری که روی صفحه ظاهر می‌شوند، مواجه می‌شوید. راهکارهای حل این مشکل عبارتند از:

راه‌حل اول: ایجاد تصاویر تحریف‌شده، ممکن است به‌دلیل شل بودن اتصالات یا سخت‌افزار معیوب باشد.

راه‌حل دوم: راه‌حل دیگر این است که درایورهای صفحه‌نمایش یا بایوس سیستم را به‌روز کنید: همان‌طور که در بالا گفتیم، لپ‌ تاپ خود را خاموش کرده، باتری را خارج کنید و شارژر را از برق بکشید، دکمه پاور را به مدت ۳۰ ثانیه پایین نگه‌دارید. کابل برق را بدون قرار دادن باتری، به لپ‌تاپ وصل کنید؛ سپس لپ‌ تاپ خود را روشن کنید.

7): بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی تصاویر در لپ تاپ

یکی از مشکلات صفحه‌نمایش لپ‌تاپ، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی تصاویر و اندازه قلم در لپ تاپ است؛ در اين حالت، آبجکت‌ها و نمادها خیلی کوچک، خیلی بزرگ یا تار به نظر مي‌رسند. تغییر تنظیمات وضوح، می تواند کمک‌کننده باشد. وضوح صفحه تعیین کننده مقدار اطلاعات قابل‌مشاهده روی صفحه‌نمایش ببینید؛ این اندازه، توسط کارت گرافیک، اندازه صفحه‌نمایش، درایور ویدیو و درایور نمایشگر تعیین می‌شود و به صورت افقی و عمودی با پیکسل اندازه گیری می‌شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید به روش پیشنهادی زیر عمل کنید:

راه‌حل: برای تغییر وضوح در ویندوز ۷، ابتدا Control Panel را باز کنید؛ در قسمت Appearance and Personalization بر روی Adjust Screen Resolution کلیک کنید و در منوی کشویی Resolution، وضوح مورد‌نظر خود را انتخاب کنید؛ به‌‌طور پیش‌فرض، تنظیمات نمایش توسط ویندوز انتخاب می‌گردد.

در ویندوز ۱۰، با استفاده از منوی تنظیمات می‌توانید این ویژگی را کنترل یا تغییر دهید. خب، برای انجام این کار، بر روی آیکون ویندوز کلیک راست کرده و منوی تنظیمات را از گزینه‌ها باز کنید و از تب System بر روی Display کلیک نمایید؛ در این قسمت، وضوح صفحه‌نمایش فعلی شما مشاهده می‌شود. برای انجام تغییرات موردنظرتان، روی گزینه‌ی Display resolution کلیک کنید.

8): اعوجاج رنگ

گاهی اوقات، مشکلات صفحه‌نمایش لپ‌ تاپ فقط رنگ‌هایی هستند که آن‌طور که باید، نشان داده نمی‌شوند. این پدیده، اعوجاج رنگ یا به زبان ساده‌تر، انحراف رنگی می‌باشد که شامل مواردی نظیر نمایشگر تقسیم‌شده یا درهم می‌شود. برای حل این مشکل، دو راهکار وجود دارد:

راه‌حل اول: این مشکل اغلب، ناشی از کارت گرافیک GPU معیوب می‌باشد. اگر لپ‌ تاپ، دارای یک کارت گرافیک اختصاصی و قابل دسترسی است که به‌راحتی می‌توانید اتصالات را تنظیم کنید؛ در نهایت بررسی کنید ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر؟

راه‌حل دوم: معمولاً، GPU به مادربرد متصل می‌شود؛ بنابراین راه‌حل اول پاسخ‌گو نخواهد بود. در این حالت، برای انجام تعمیرات با موفقیت و مطمعن و بدون آسیب دیدن بیشتر لپ‌ تاپ، به ابزارهای دقیق نیاز دارید؛ بهترین کار این است که عیب‌یابی و تعمیر لپ‌ تاپ خود را به یک مرکز تعمیر معتبر بسپارید.

9): صفحه‌نمایش لپ تاپ هنگ کرده است!

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده است که هنگام کار با یک برنامه، ناگهان لپ تاپ هنگ کند؛ هنگ کردن لپ تاپ بدین معنیست که سیستم، وارد وضعیت “عدم پاسخگویی” شده‌است. ممکن است ماوس کار کند؛ اگر روی آیکون یا دکمه Start کلیک کنید، هیچ اتفاقی نمی افتد. توجه داشته باشید اگر ماوس نیز حرکت نمی‌کند، ممکن است به دلیل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ یا وجود مشکلات سخت‌افزاری نظیر RAM و Hard Disk باشد.

گاهی اوقات، حین کار کردن با یک برنامه فول‌اسکرین، مثل بازی‌ها، لپ تاپ هنگ می‌کند و نمی‌توانید از آن خارج شوید، باید از کلیدهای Alt و F4 استفاده کنید. اگر این مشکل صرفاً به خاطر مشکلات گرافیکی باشد، با این‌کار از بازی خارج می‌شوید؛ ولی اگر سیستم کاملاً هنگ کرده باشد، چنین راه‌حلی پاسخ‌گو نخواهد بود. راه‌حل‌های پیشنهادی ما می‌تواند مثمرثمر باشد:

راه‌حل اول: در اغلب موارد، زمانی لپ‌ تاپ هنگ می‌کند که یک فرآیند یا برنامه خاص، مقدار زیادی از منابع RAM و CPU را اشغال می‌کند. ۱۰ دقیقه به سیستم زمان بدهید تا سیستم به وضعیت عادی برگردد؛ در این شرایط، از کلیک کردن روی ماوس یا فشار دادن دکمه‌های تصادفی خودداری نمایید.

راه‌حل دوم: اگر بعد از ۱۰ دقیقه، سیستم دوباره پاسخگو نبود، ساده‌ترین راه‌حل این است که: درب لپ تاپ را ببندید و دوباره باز کنید.

راه‌حل سوم: برای اینکه ببینید ویندوز هنگ کرده، هنوز جوابگو هست یا نه، کلیدهای Ctrl+Alt+Delete را بفشارید تا صفحه CAD نمایش داده شود؛ سپس بر روی گزینه Task Manager کلیک کنید. در این برنامه، تب Processes را انتخاب کنید. اگر آن را نمی‌بینید، ابتدا باید روی گزینه More Details کلیک کنید؛ سپس با انتخاب تب CPU، برنامه‌هایی که بیشترین توان پردازنده را اشغال کرده‌اند، به ترتیب فهرست می‌شوند و بعد از انتخاب برنامه مذکور، بر گزینه End Task کلیک کنید تا این برنامه به‌طور کلی بسته شود؛ همچنین می‌توانید از گزینه‌های راه‌اندازی مجدد، خاموش کردن، خواب زمستانی و خواب، برای رفع این مشکل استفاده کنید.

توجه: اگر می‌خواهید مستقیماً Task Manager را باز کنید، کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید.

راه‌حل چهارم: اگر هنوز نمی‌توانید کنترل لپ تاپ خود را دوباره به دست آورید، کلید Windows+Ctrl+Shift+B را با هم فشار دهید. ویندوز با راه‌اندازی مجدد درایور کارت گرافیک، صفحه را به‌روزرسانی می‌کند. اگر این مورد دلیل هنگ کردن باشد، باید مشکل را برطرف کند و سیستم را به وضعیت عادی برگرداند.

راه‌حل پنجم: اگر هیچ‌یک از روش‌های فوق جوابگو نبودند، این آخرین راه‌حل است؛ دکمه پاور را فشار داده و به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید تا لپ تاپ خاموش شود. کمی به آن فرصت دهید؛ سپس سیستم را دوباره روشن کنید. این کار، خاموش کردن سیستم از طریق سخت‌افزاری است؛ توصیه می‌شود، فقط در شرایط خاص که هیچ چاره دیگری ندارید، این کار را انجام دهید.

10): سوسو زدن

چشمک زدن صفحه‌نمایش لپ تاپ، علاوه‌بر ایجاد اختلال در کار با این دستگاه، باعث حواس‌پرتی، ایجاد خستگی چشم و سردرد نیز می‌شود که خود، موجب کاهش بازدهی کار شما می‌گردد. معمولاً، پر پر زدن یا سوسو زدن صفحه‌نمایش، نشان‌ از وجود یک ایراد سخت‌افزاری در لپ تاپ است؛ اما همیشه هم صدق نمی‌کند! گاهی اوقات، مشکلات نرم‌افزاری هم می‌توانند دلیل سوسو زدن نمایشگر باشند. فرسودگی قطعات، ناسازگاری برنامه‌ها، به‌روز نبودن درایورهای نمایشگر، سیم‌های شل یا آسیب‌دیده و حتی وجود میدان مغناطیسی قوی یا وسایل الکترونیکی در اطراف مانیتور، از جمله دلایل پرپر زدن نمایشگر لپ تاپ محسوب می‌شوند. نور پس‌زمینه نیز می‌تواند در این مورد، مشکل‌ساز باشد؛ اما، بهتر است حل این مشکل توسط یک تکنسین لپ‌ تاپ انجام شود چرا‌که نیاز به باز کردن لپ‌ تاپ است.

گاهی با راه‌حل‌های ساده‌ای نظیر دور کردن وسایل الکترونیکی در اطراف مانیتور، به‌روز‌رسانی درایورهای کارت گرافیک و یا چندین‌بار پایین و بالا بردن صفحه، این مشکل برطرف می‌شود. ویروس‌ها نیز یکی از دلایل شناخته‌شده در این زمینه هستند؛ پس نصب یا به‌روزرسانی آنتی‌ویروس فراموش نشود.

به‌طور‌کلی سه نوع مختلف سوسو زدن وجود دارد؛ نوع سوسو زدن صفحه نمایش، راهکار مناسب رفع آن را تعیین می‌کند:

  1. مختصر (Brief flickering)
  2. تصادفی (Random flickering)
  3. مداوم (Persistent flickering)

سوسو زدن مختصر

نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) به این اشاره دارد که نمایشگر، چند بار در هر ثانیه، محتویات صفحه‌نمایش را دوباره ترسیم و به‌روزرسانی می‌کند. گاهی اوقات، سازندگان مانیتور از نرخ تازه‌سازی اورکلاک‌شده پشتیبانی می‌کنند؛ اما این می‌تواند مشکل سوسو زدن صفحه‌نمایش را به دنبال داشته باشد. با تنظیم درست سرعت رفرش شدن مانیتور (Refresh rate)، مطابق با قابلیت‌های نمایشگر خود، به‌سادگی می‌توانید مشکل را حل کنید:

روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه‌ی Display Setting را انتخاب کنید؛ در پنجره باز شده، بر روی گزینه “Advanced Display Settings” کلیک کنید. در‌نهایت، نرخ تازه‌سازی بالاتری را از فهرست انتخاب کنید؛ انتخاب بالاترین نرخ تازه‌سازی موجود، بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

سوسو زدن تصادفی

اگر حالت چشمک زدن با ثبات تصادفی شدیدتری همراه باشد، می‌توانید با به‌روزرسانی گرافیک و درایورهای خود، یا تغییر به نسخه قبلی مشکل را حل کنید.

راه‌حل اول: اگر سوسو زدن، بلافاصله پس از به‌روزرسانی شروع شد، می‌توانید از قابلیت بازگردانی درایورها یا Roll Back Driver در Device Manager استفاده کنید و به درایور قدیمی‌تر برگردید: به Device Manage  رفته و روی آداپتور سیستم خود کلیک راست کنید؛ سپس روی Driver کلیک کنید. اکنون بر روی گزینه‌ی Roll Back Driver کلیک نمایید و برای تأیید، گزینه‌ی Yes را انتخاب کنید.

راه‌حل دوم: در کنترل پنل، روی Device Manager کلیک کنید. در قسمت Display Adapters، مدل دقیق کارت گرافیک خود را خواهید دید. پس از اینکه مدل دستگاه خود را پیدا کردید، بهترین راهکار این است که به وب سایت برند سازنده‌ی آن بروید. به اینترنت وصل شوید و در وب سایت، درایورهای اصلی را دانلود کنید.

سوسو زدن مکرر

احتمالاً بیشترین کسانی که با این مسئله مواجه می‌شوند، گیمرها هستند. در واقع، سوسو زدن مکرر زمانی اتفاق می‌افتد که V-Sync، نرخ تازه‌سازی نمایشگر را قفل می‌کند و همین امر، موجب کاهش سوسو زدن افقی، برای بهبود کیفیت تصویر می‌گردد.

اگر هنگام استفاده از Direct X یا OpenGL (رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی که برای تفسیر دو بعدی و سه بعدی گرافیک طراحی شده است)، سوسو زدن مداوم رخ دهد، با روشن کردن همگام‌سازی عمودی، این مشکل برطرف خواهد شد. برای کارت‌های NVIDIA، می‌توانید V-Sync را در Manage 3D Settings بیابید. برای Intel، باید 3D Settings یا Asynchronous flip را جستجو کنید. برای کارت‌های ATI/AMD، نیز Wait for Vertical Refresh را روشن کنید.

برای دسترسی به Manage 3D Settings، بر روی دسکتاپ راست کلیک کنید و از منوی ظاهر شده Control Panel NVidia را انتخاب کنید.

11): مشکلات صفحه‌لمسی

ممکن است به‌خاطر کار کردن متناوب صفحه‌نمایش لمسی، پس از مدتی، اصلاً پاسخ ندهد و یا بالعکس، به ورودی ها خیلی حساس باشد. در ابتدای کار، از تمیز بودن صفحه لمسی مطمئن شوید. در ادامه به راهکارهای حل این مشکل اشاره شده است: 

راه‌حل اول: سیستم را مجدداً راه‌اندازی کنید. راه‌حل بسیاری از مشکلات لپ‌ تاپ، به‌راحتی با راه‌اندازی مجدد سیستم حل خواهد شد؛ اکنون، صفحه لمسی را امتحان کنید تا از کار کردن آن مطمعن شوید.

راه‌حل دوم: اگر ویندوز به روش‌ بالا جواب نداد، قدم بعدی، فعال و غیرفعال کردن صفحه لمسی است. اما ممکن است این نیز، به‌کار نیاید و باید این کار را دوباره تکرار کنید. برای انجام این کار، کلید Windows + X را فشار دهید. از منوی ظاهر‌شده Device Manager را انتخاب کنید؛ سپس بر روی کزینه‌ی Human Interface Devices دوبار کلیک کنید تا دسته‌بندی باز شود. روی صفحه‌ی لمسی سازگار با HID، کلیک راست کرده، سپس Disable را انتخاب کنید. یک پیغام دریافت می‌کنید، برای تأیید، روی Yes کلیک کنید. در همان صفحه مدیریت دستگاه، دوباره روی لیست کلیک راست کنید، اما این‌ دفعه، گزینه Enable device را انتخاب کنید. در نهایت، ببینید که آیا صفحه لمسی همچنان کار می‌کند یا خیر؟

12): خاموشی ناگهانی صفحه‌نمایش

زمانی که لپ‌ تاپ برای زمان مشخصی غیرقابل استفاده بماند، طبق تنظیمات داخلی لپ‌ تاپ‌، سیستم به حالت خواب می‌رود.

راه‌حل: اگر صفحه لپ‌ تاپ شما در حین استفاده سیاه می‌شود، به این دلیل است که برای مدتی ماوس و کلیدها را لمس نکرده‌اید؛ در این شرایط می‌توانید با تنظیمات خواب و خواب زمستانی (Sleep و Hibernate)، این مشکل را برطرف کنید.

دسته‌بندی مشکلات خرابی صفحه‌نمایش

ما در ادامه، به‌صورت جزئی‌تر به شرح مشکلات خرابی صفحه‌نمایش پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم این خرابی‌ها را در سه دسته جا بدهیم و بگوییم که این خرابی می‌تواند به‌ احتمال زیاد، مربوط به کدام قطعه از لپ‌ تاپ شما باشد.

1): اگر صفحه‌نمایش شما با مشکلات زیر مواجه شده است، می‌توانید مطمئن باشید که فلت لپ‌ تاپ شما مشکل دارد:
بسته به نوع لپ‌ تاپ، تعویضش می‌تواند هزینه متفاوتی داشته باشد. تا زمانی که بتونید از صفحه‌نمایش استفاده کنید، مشکل خاصی معمولاً وجود ندارد، اما پیشنهاد می‌شود، هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیرش اقدام کنید.

  • صفحه‌نمایش روشن است، اما بسیار تاریک است.
  • روی مانیتور شما، خطوط افقی و عمودی ظاهر شده اند.
  • صفحه‌نمایش به رنگ سفید یا سیاه است در‌حالی‌که مانیتور خارجی کار می‌‌کند.
  • لپ تاپ روشن است اما صفحه‌نمایش سیاه است=>راه حل: فلت خود را یک تکان بدهید.

2): اگر صفحه‌نمایش شما با مشکلات زیر مواجه شده است، می‌توانید مطمئن باشید که مادربورد لپ‌ تاپ شما مشکل دارد:

  • پرش تصویر
  • روشن نشدن دستگاه
  • خاموش شدن کامل دستگاه
  • به هم ریختگی رنگ تصویر
  • بعد از روشن شدن سیستم تصویری که بر روی نمایشگر ظاهر می شود ناقص و درهم ریخته است.

3): اگر صفحه‌نمایش شما با مشکلات زیر مواجه شده است، یقین داشته باشید که چیپ گرافیک لپ‌ تاپ، مشکل دارد:

  • تصویر پرش دارد.
  • نمایشگر روشن اما تصویر، سیاه رنگ است.
  • نمایشگر روشن، اما تصویر به‌هم‌ریخته است.
  • نمایشگر روشن است، اما تصویری نشان نمی‌دهد.
  • نمایشگر روشن می‌شود اما تصاویر آبی‌رنگ می‌باشد.
  • تصویر به صورت عادی و درست نمایش داده می‌شود ولی پس از مدتی تصویر خراب می‌گردد.

تعمیر یا تعویض ال‌سی‌دی لپ‌ تاپ

برای تعمیر یا خرید ال‌سی‌دی لپ‌ تاپ بهتر است به مراجع معتبر و افراد دارای تخصص مراجعه کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت