همکاران محترم جهت دریافت پنل همکاری لطفا با شماره پشتیبانی 09028309135 تماس بگیرید.
وارد شوید ثبت نام

آشنایی با قطعات داخلی و خارجی لپ تاپ

بازدید: 2,066 بازدید

در دنیای امروز، همه ما بیشتر از آنچه که فکر می‌کنیم به آشنایی با قطعات لپ تاپ نیاز داریم. هنگامی که لپ تاپ شما نیاز به تعمیر دارد یا چیزی درست کار نمی‌کند، اگر بخواهید با یک متخصص مشورت کنید، یا خودتان به دنبال خرید قطعه‌ای بیفتید، نشناختن قطعات داخلی و خارجی لپ تاپ همه‌چیز را می‌تواند پیچیده‌تر کند.

به جای آنکه درباره بخش‌های مختلف دستگاه‌تان با عباراتی مثل “همون چیزه که می‌چرخه”، “لوله‌هایی که کنار فن هست” و عبارات مشابه، بهتر است یکبار برای همیشه با اجزای داخلی و خارجی لپ تاپ‌تان به خوبی آشنا شوید.

 

آشنایی با لپ تاپ؛ Laptop چیست؟

قبل از اینکه با دنیای درون این دستگاه‌های شگفت‌انگیز آشنا شویم، بد نیست خود آنها را کوتاه معرفی کنیم. وقتی کلمه “لپتاپ” را می‌شناسیم، معمولا تصویر مشترکی در ذهن‌مان نقش می‌بندد. اما این رایانه‌های قابل حمل در واقع انواع مختلفی دارند:

  • نوت بوک یا لپتاپ (Notebook) اصطلاحی کلی است که لپتاپ‌های رایج از مدل‌های شرکتی تا مدل‌های پیشرفته گیمینگ به کار می‌رود.
  • اولترا پرتابل (Ultraportable) یا ساب نوت‌بوک (sub-notebook) که لپ تاپ‌های فوق باریک و سبک را شامل می‌شود.
  • اولترا بوک (Ultrabook) باید ویژگی‌های خاصی از نظر اندازه، وزن، باتری، و البته نوع چیپ‌ست داشته باشد؛ چون این نام اصولا توسط “اینتل” ابداع شد. ویژگی‌های امنیتی سخت‌افزاری این دستگاه‌ها نیز از مهمترین ویژگی‌های آنهاست.
  • کروم بوک (Chromebook) دستگاهی با سیستم عامل ChromeOS (تحت Linux) است. این دستگاه‌ها برای کار با وب‌اپ‌ها و داده‌های Cloud کاربرد دارند. کروم بوک‌ها در مدارس و شرکت‌ها محبوب‌اند؛ زیرا در عین قیمت مناسب، پیکربندی‌شان برای مدیریت و امنیت ساده است.
  • مک بوک (MacBook) که همه نام آن را در اصطلاحات لپ تاپ شنیده‌ایم. اینها رایانه‌های قابل حمل “اپل” هستند که در MacBook Air بسیار نازک و MacBook Pro با کارایی بالا عرضه شده، و هر دو سیستم عامل macOS را اجرا می‌کنند.
  • کانورتیبل (Convertible) ویژگی‌های لپتاپ و تبلت را با هم ترکیب کرده؛ و به‌عنوان لپتاپ 2 در 1 یا هیبرید نیز شناخته می‌شود. آنها به سرعت بین حالت صفحه نمایش لمسی تبلت و حالت صفحه کلید جابجا شده، و می‌توانند به شکل‌های مختلف (جدا شونده، کشویی، چرخشی و …) تغییر شکل دهند.
  • تبلت به عنوان لپ‌تاپ، منظورمان محصولات مانند Surface مایکروسافت یا تبلت‌هایی مانند آیپد است که با افزودن یک صفحه کلید، چیزی از لپ‌تاپ‌های سبک و کوچک کم ندارند.
  • نت بوک (Netbook) در اصطلاحات لپ تاپ نام دسته‌ای از لپ‌تاپ‌های کوچک و ارزان که برای محاسبات متصل به اینترنت طراحی شدند. این لپ تاپ‌ها چندین سال بسیار محبوب بودند، اما قدرت پردازشی پایین‌شان کم‌کم باعث خارج شدن آنها از بازار شد.

 

آشنایی با قطعات لپ تاپ

همان‌طور که در مقدمه هم گفتیم، نمی‌توان کاربر یکی از این دستگاه‌ها بود و مقاله‌های آشنایی با قطعات لپ تاپ را مطالعه نکرد. اگر با قطعات یک PC آشنا باشید، اجزای خارجی لپ تاپ و قطعات داخلی آن را نیز می‌توانید به راحتی به خاطر بسپارید.

با این حال، از آنجا که لپ تاپ‌ها با ایده جابجایی طراحی شده‌اند، تفاوت های اساسی بین آنها و رایانه های رومیزی وجود دارد. قطعات لپ تاپ دارای طراحی All in One هستند، شامل مانیتور، صفحه کلید، صفحه لمسی و بلندگوها.

این کاربردی بودن لپتاپ‌ها را نشان می‌دهد، که حتی در صورت عدم اتصال وسایل جانبی هم می‌توان از آنها استفاده کرد. از طرفی، لپ تاپ بسیار سریع‌تر و بدون کابل‌های متعدد راه‌اندازی می‌شود. البته شما همچنان گزینه اتصال ماوس، نمایشگر بزرگ‌تر و … به آن را دارید.

بیشتر از این مقدمه چینی نمی‌کنیم، و سراغ معرفی قطعات لپ تاپ می‌رویم:

 

آشنایی با قطعات داخلی لپ تاپ

ابتدا قطعات داخلی لپ تاپ را معرفی می‌کنیم:

 

مادربرد لپ تاپ

داخل لپ تاپ مدارهای زیادی پیدا می‌شود، اما هیچکدام از آنها اهمیت مادربرد (motherboard) یا برد سیستم (system board) را ندارند. این قطعه یک برد مدار چاپی (PCB) درون لپ تاپ است که شامل اجزای سازنده سیستم می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، همه قطعات داخلی و خارجی لپ تاپ به نحوی با مادربرد وصل می‌شوند.

مادربردها در سیستم‌های رومیزی معمولا ابعاد و تنظیمات مشابهی دارند، اما در لپ تاپ‌ها اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلفی دارند.

 

آشنایی با قطعات مادربرد لپ تاپ

مادربردها تقریبا همیشه شامل سوکت برای تراشه‌ها، اسلات‌های حافظه، تراشه‌های فیرمور (firmware) و اتصال برق هستند. اتصالات الکتریکی مختلفی هم برای اتصال اجزای مختلف سیستم و قطعات لپ تاپ روی مادربرد حک شده است.

چند مولفه اصلی در مادربرد وجود دارند، از جمله:

 

بایوس

BIOS مخفف سیستم ورودی/خروجی پایه (Basic Input/Output System) است. BIOS یک حافظه “فقط خواندنی” است که از یک نرم‌افزار سطح پایین تشکیل شده. بایوس قطعات لپ تاپ را کنترل کرده، و به عنوان رابط بین سیستم عامل و سخت‌افزار عمل می‌کند. در واقع هنگام راه اندازی سیستم، این بایوس است که سلامت سیستم را بررسی، و آن را برای اجرای نرم‌افزار آماده می‌کند.

همه مادربردها شامل یک بلوک کوچک از حافظه فقط خواندنی (ROM) هستند. این حافظه جدا از حافظه اصلی سیستم است، و برای بارگیری و اجرای نرم افزار استفاده می‌شود. BIOS روی تراشه ROM ذخیره می شود، زیرا ROM اطلاعات را حتی در صورت قطع برق هم در خود نگه می‌دارد.

 

باتری CMOS

مادربردها یک حافظه کوچک جداگانه ساخته شده از تراشه‌های CMOS RAM هم دارند، که حتی در صورت خاموش بودن لپتاپ توسط یک باتری (که به عنوان باتری CMOS شناخته می شود) اصطلاحا زنده نگه داشته می‌شوند. این باتری در واقع انرژی لازم برای بایوس را فراهم می‌کند، تا اطلاعات آن با خاموش شدن سیستم از بین نرود.

CMOS RAM برای کار به انرژی بسیار کمی نیاز دارد، و برای ذخیره اطلاعات اولیه پیکربندی سیستم کاربرد دارد؛ از جمله:

  • انواع دیسک فلاپی و دیسک سخت
  • اطلاعات مربوط به پردازنده
  • اندازه RAM
  • تاریخ و زمان
  • اطلاعات پورت سریال و موازی
  • تنظیمات صرفه جویی در مصرف برق و …

 

حافظه کش

حافظه کش (Cache memory) که به آن حافظه نهان هم گفته می‌شود، بلوک کوچکی از حافظه پرسرعت RAM است که با بارگیری اطلاعات از حافظه اصلی (که نسبتا کند است) و انتقال آن به پردازنده در صورت تقاضا، عملکرد کامپیوتر را بهبود می‌بخشد.

بیشتر پردازنده‌ها در ساختار خود دارای یک حافظه کش هستند که از آن به عنوان حافظه کش سطح 1 یا حافظه کش اصلی یاد می‌شود. این حافظه می‌تواند با حافظه کش خارجی که روی مادربرد تعبیه شده (کش سطح 2)، تکمیل شود.

در قطعات لپ تاپ‌ها و رایانه‌های مدرن، حافظه نهان سطح 1 و 2 در قالب پردازنده تعبیه شده است. اگر حافظه کش سوم در خارج از قالب اجرا شود، از آن به عنوان حافظه نهان سطح 3 یاد می‌شود.

 

سایر قطعات قطعات مادربرد لپ تاپ

باقی قطعات مادربرد لپ تاپ عبارت‌اند از:

  • باس‌ها یا گذرگاه‌ها (Expansion Buses) که مسیرهای ورودی/خروجی از پردازنده به سایر قطعات داخلی لپ تاپ است.
  • چیپ‌ست‌ها (Chip-sets) که گروهی از مدارهای کوچک هستند، و جریان داده‌ها را به/از قطعات لپ تاپ هماهنگ می‌کند، قطعاتی مانند پردازنده مرکزی، حافظه اصلی، حافظه نهان ثانویه و هر دستگاهی است که در گذرگاه‌ها قرار دارد.
  • کلاک یا ساعت پردازنده (CPU Clock) که عملکرد تمام قطعات لپ تاپ را با هم هماهنگ، و سیگنال زمان‌بندی اولیه CPU را فراهم می‌کند.
  • سوئیچ‌ها (Switches) که در دستگاه‌های مدرن معمولا دیگر دیده نمی‌شوند.
  • جامپرها (Jumpers) که کار اصلی‌شان تکمیل مدارها برای اجرای یک کار خاص است.
  • واحد پردازنده مرکزی (CPU) و رم که در ادامه مطلب بیشتر درباره آن می‌خوانیم.

 

پردازنده، از قطعات داخلی لپ تاپ

وقتی صحبت از خرابی قطعات لپ تاپ می‌شود، واحد پردازش مرکزی یا پردازنده (CPU) متهم ردیف اول است. بیشتر مردم چنین تصوری دارند، اما دقیقا اینطور نیست. این قطعه اساسی مانند مغز دستگاه شماست.

در تبلیغات یا نقد و بررسی‌ها، درباره سرعت پردازنده که با واحد گیگاهرتز (GHz) اندازه‌گیری می‌شود، چیزهای زیادی می‌شنوید. لپتاپ معمولا یک پردازنده چند هسته‌ای دارد، که بیش از یک هسته پردازنده در همان تراشه دارد. پردازنده‌هایی با هسته‌های بیشتر و توان بالاتر برای کسانی عالی هستند که به اجرای برنامه‌های سنگین یا بازی نیاز دارند.

سرعت‌های اعلام شده برای در لپ تاپ به شما کمک می‌کند تا از سرعت جداگانه هر هسته اطلاعات بهتری داشته باشید. هرچه سرعت پردازنده و هسته پردازنده لپ تاپ بالاتر باشد، می‌تواند وظایف بیشتری به طور همزمان انجام دهد.

البته از آنجا که بیشتر مردم کاری بیش از وب‌گردی و تایپ انجام نمی‌دهند، به این اعداد توجه خاصی نشان نمی‌دهند. اما پردازنده از مهمترین قطعات داخلی لپ تاپ بوده، و مهم است که بدانید چیست.

 

حافظه رم

رم (RAM) فرم کوتاه حافظه با دسترسی تصادفی (Random Access Memory) است، و مطمئنیم بارها نام آن را بین قطعات لپ تاپ در گوشه و کنار شنیده‌اید.

رم یک حافظه موقت است که داده‌ها و برنامه‌ها را هنگام استفاده و اجرا در خود نگه می‌دارد، و به لپ تاپ‌تان کمک می‌کند تا سریع‌تر کار کند. برای حفظ یکپارچگی خود، رم به منبع تغذیه نیاز دارد. به همین خاطر با خاموش و روشن شدن دستگاه، تمامی اطلاعات آن حذف می‌شود.

لپ تاپ‌ها از انواع DDR SDRAM استفاده می‌کنند که سرعت بالاتری دارند. انواع متداول SDRAM شامل DDR1 ، DDR2، DDR3 و DDR4 است. اگر رمی با ظرفیت بالا داشته باشید، لپتاپ قادر به اجرای همزمان برنامه‌های بیشتر خواهد بود. برای وب‌گردی‌های معمولی، حدود 2 گیگابایت RAM کافی‌ست؛ اما هرچه بیشتر، بهتر!

 

هارد درایو یا دیسک سخت

یکی دیگر از قطعات داخلی مهم لپ تاپ، هارد درایو (Hard Drive) است. این بخش حافظه ذخیره سازی لپ تاپ است که همه چیز در آن قرار دارد، از ویندور گرفته تا قسمت آخر سریال موردعلاقه‎تان. هارد درایورها در لپتاپ‌ها دو نوع متداول دارند: IDE (یا PATA) و یا SATA، که می‌توان آنها را بر اساس رابطشان شناسایی کرد.

اخیرا HDDها (Hard Drive Disk)، جای خود را به SSDها (Solid State Drive) داده‌اند که بسیار سریع‌تر، سبک‌تر و البته گران‌تر هستند. مشخصا هرچه ظرفیت HDD یا SSD شما بیشتر باشد، می‌توانید برنامه‌های بیشتری را نصب، و پرونده‌های بیشتری را در سیستم ذخیره کنید.

در این حالت هم ظرفیت‌های رایج افراد زیادی را تامین می‌کنند. یک هارد دیسک معمولا با سرعت 5400 دور در دقیقه کار می‌کند، اما نمونه‌هایی با سرعت 7200 یا حتی 10000 دور در دقیقه هم وجود دارند.

گزینه دیگر، استفاده از یک هارد اکسترنال است که از طریق USB به کامپیوتر خود وصل می‌کنید. هارد اکسترنال از قطعات لپ تاپ ایسوس، لنوو، دل و برندهای دیگر نیست، اما برای افرادی که فایل زیادی دارند، یا می‌خواهند آنها را در محل امنی داشته باشند، مناسب است.

حافظه بخش مهمی در لپ تاپ است که می‌تواند دچار مشکلات متعددی هم بشود. اگر صدای کلیک می شنوید، احتمالا از هارد دیسک سرچشمه می‌گیرد و باقی قطعات داخلی لپ تاپ سالم‌اند.

 

کارت گرافیک

کارت گرافیک، که بعضا به آن کارت ویدئو هم می‌گویند، یکی دیگر از قطعات لپ تاپ است که افراد زیادی آن را می‌شناسند. این قطعه داخلی وظیفه نمایش همه موارد گرافیکی روی نمایشگر را به عهده دارد.

پردازنده همه لپ تاپ‌ها، یک کنترل‌کننده گرافیکی دارد که به سیستم اجازه می‌دهد فیلم‌ها و تصاویر اساسی را روی مانیتور نمایش دهد. کارت گرافیک حجم کاری پردازنده در این زمینه را به شدت کاهش داده، و به ما اجازه می‌دهد تماشای فیلم، استریمینگ، کار با نرم‌افزارهای ادیت عکس، بازی و … را بسیار روان‌تر تجربه کنیم.

بعضی از کارت گرافیک‌ها دارای سیستم حافظه مخصوص به خود هستند، که باعث می‌شود عملکرد سریع‌تر و بی‌نظیری در کنار سایر قطعات لپ تاپ ارائه دهد.

 

فن لپ تاپ

خیلی از قطعات لپ تاپ از جمله پردازنده و کارت گرافیک، عملکرد روان خود را مدیون سیستم خنک کننده هستند. این قطعه حیاتی از دو بخش حیاتی تشکیل شده است: فن و هیت‌سینک‌ها. هیت‌سینک یک بلوک مسی (و گاهی آلومینیومی است) است که گرما را به سمت فن و نهایتا خارج از دستگاه هدایت می‌کند.

فن‌ها در لپتاپ‌های مدرن سرعت متغیر دارند. سنسورهای مادربرد با کنترل دمای پردازنده در حین کار، تعیین می‌کنند که سرعت چرخش فن چه زمان باید سریع‌تر و چه زمان باید آهسته‌تر باشد. ما در مقالات متعددی نحوه کار فن (و همچنین سایر قطعات لپ تاپ)، نکات نگهداری و تعمیر آن را توضیح داده‌ایم. اگر مایلید درباره ابن قطعه بیشتر بدانید، سری به این مقالات بزنید.

 

باتری

باتری یکی دیگر از قطعات لپ تاپ‌هاست که همه آن را می‌شناسند. اصولا به لطف این باتری‌های قابل شارژ است که مفهوم “رایانه قابل حمل” به واقعیت تبدیل شد. باتری انرژی/برق لازم برای کار با لپ تاپ، در مواردی که برق AC در دسترس نیست، را فراهم می‌کند. ولتاژ معمول باتری‌های این دستگاه‌ها معمولا 10.8، 11.1 یا 14.8 ولت، و همگی قابل شارژ هستند.

انواع معمول باتری‌ها شامل یون لیتیوم (Li-ion)، کادمیوم نیکل (NiCad) و هیدرید فلز نیکل (NiMH) می‌شود. در این میان، لیتیوم یون مدت‌هاست که انواع دیگر را از دور خارج کرده است. هر باتری از چند سلول ساخته‌ شده، و هرچه تعداد سلول‌ها بیشتر باشد، یعنی ظرفیت باتری و دوام آن بالاتر است.

اما همیشه هم اینطور نیست؛ چرا که دوام باتری علاوه بر تعداد و ظرفیت سلول‌ها، به آرایش و نحوه اتصال آنها به یکدیگر نیز بستگی دارد.

 

اسپیکر

اصولا کار اسپیکر (speaker) یا بلندگو برای تولید صداست. بلندگوهای لپ تاپ نیز مانند بلندگوهای خارجی سیستم‌های رومیزی، صدای فایل‌های مختلف را پخش می‌کنند، و به کاربر امکان کنترل میزان صدا را می‌دهند. قدرت بلندگوهای لپ تاپ‌ها معمولا 2.6 یا 5 وات است.

 

درایو نوری

درایو نوری (Optical drive) لپ تاپ‌ها می‌توانند سی دی، دی وی دی یا دیسک‌های Blu-Ray را بخوانند و بنویسند. این درایوها امکان خواندن و ضبط داده‌ها با سرعت بسیار بالا را دارند. مانند سایر قطعات لپ تاپ، این درایورها هم در حال ظریف‌تر، باریک‌تر و البته حساس‌تر شدن هستند.

البته از درایوهای نوری خارجی هم می‌توان استفاده کرد. تنها باید آنها را از طریق درگاه USB به سیستم متصل کرد.

 

آنتن

در مقالات آشنایی با قطعات لپ تاپ، کمتر درباره این قطعه صحبت می‌شود. آنتن (Antenna) امکان اتصال بی‌سیم لپ تاپ به اینترنت Wi-Fi ، بلوتوث و … را فراهم می‌کند. معمولا آنتن لپ تاپ‌ها، طبق استاندارد یا کلاسی که دارند، در باند فرکانس WLAN یا بلوتوث کار می‌کنند.

 

آشنایی با اجزای خارجی لپ تاپ

در ادامه با قطعات خارجی لپ تاپ‌ها آشنا می‌شویم:

 

ترک پد یا تاچ پد

ترک پد (Trackpad) یا صفحه لمسی لپ تاپ، از قطعات خارجی لپ تاپ و رابطی است که به شما امکان می‌دهد از انگشتان خود برای کنترل نشانگر ماوس استفاده کنید. لپ تاپ‌ها ماوس ندارند، اما این تاچ پد به شما کمک می‌کند تا فقط با حرکت انگشتان، دست‌ به هر کاری بزنید. افراد زیادی هستند که نمی‌دانند می‌توانند ترک پد را برای رفع نیازهای خود سفارشی‌سازی کنند.

متأسفانه این قطعه در صورت استفاده زیاد دچار مشکل می‌شود. البته اگر افراد با استفاده از ماوس جداگانه (بی‌سیم یا معمولی) این مشکل را رفع می‌کنند و کارایی خود را نیز بالاتر می‌برند.

 

صفحه نمایش

اگر هیچکدام از قطعات لپ تاپ (از اجزای خارجی لپ تاپ گرفته تا قطعات داخلی) را هم نشناسیم، همه‌مان می‌دانیم که صفحه نمایش کجا قرار دارد، اما ممکن است از همه چیزهایی که باید درباره آن بدانید، اطلاع نداشته باشید.

عملکرد صفحه نمایش، به عنوان یکی از دستگاه‌های خروجی و اجزای خارجی لپ تاپ، مشابه مانیتور رایانه‌های رومیزی برندهای مختلف لپ تلپ از صفحه نمایش‌هایی با برندهای مختلف استفاده می‌کنند؛ از جمله HP ، DELL ، LENOVO ، ACER ، ASUS و غیره.

در بیشتر لپتاپ‌ها، از صفحه نمایش نازک کریستال مایع (LSD) استفاده می‌شود. تعداد پیکسل‌های موجود روی صفحه نمایش هم میزان شفافیت تصویر را تعیین می‌کند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، جزئیات تصویر بیشتر خواهد بود. این مسئله برای کسانی که باید به جزئیات تصاویر توجه کنند، مانند گرافیست‌های حرفه‌ای، بسیار مهم است.

صفحه نمایش می‌تواند از نوع لمسی یا غیر لمسی باشد. صفحه لمسی تجربه کاربری بهتری دارند، اما قیمت چنین دستگاه‌هایی بیشتر، و تعمیر و تعویض آنها نیز کمی پیچیده‌تر است.

 

پورت‌های خارجی

همان‌طور که ار نام‌شان هم مشخص است، پورت‌ها از اجزای خارجی لپ تاپ هستند که ارتباط دستگاه با لوازم دیگر را ممکن می‌سازند. تعداد پورت‌های خارجی (External Ports) از لپ تاپی به لپ تاپ دیگر متفاوت است. اما اگر یک کاربر عادی باشید، دستگاه‌تان تقریبا همیشه بیشتر از نیازتان پورت خروجی دارد.

از خروجی‌های USB می‌توانید برای اتصال وسایل جانبی مانند فلش مموری، هارد اکسترنال، چاپگر، موبایل، دوربین، ماوس یا کیبورد بی‌سیم استفاده کنید. پورت VGA و HDMI هم برای کسانی است که از مانیتور جداگانه یا پروژکتور استفاده می‌کنند.

کسانی که عکس، فیلم یا پروژه‌های دیگری می‌گیرند که به کارت حافظه نیاز دارند، از اسلات‌ها استفاده می‌کنند. پورت شارژر لپ‌ تاپ و شبکه نیز از خروجی‌های دیگر لپتاپ‌ها هستند. البته باید یادآوری کنیم که غیرمعمول نیست که این پورت‌ها پس از مدتی کار نکنند؛ برخلاف قطعات داخلی لپ تاپ.

 

کیبورد، از اجزای خارجی لپ تاپ

صفحه کلید یکی از اجزای خارجی لپ تاپ و البته این رایج‌ترین دستگاه ورودی است که برای دادن دستورات یا وارد کردن داده ها استفاده می‌شود. کیبوردها بر اساس کلیدهای استفاده شده  در آنها و ترتیب چینشی که دارند، در دسته‌های گوناگونی قرار می‌گیرند؛ از جمله QWERTY  که بسیار رایج است، QWERTZ ، AZERTY و HCESAR.

کلیدهای مختلفی که در صفحه کلید وجود دارند عبارت هستند از: کلیدهای استاندارد تحریر، کلیدهای عملکردی (F1، F2 ، F3 ، … ، F12) کلیدهای مخصوص (Ctrl ، Del ، Ins ، Alt) ، کلیدهای مکان نما و کلیدهای عددی.

 

پنل‌های لپ تاپ

هر رایانه قابل مل (حداقل نمونه‌های رایج آن) دو پنل اصلی دارد:

  • قاب اصلی یا بیس پنل (base panel) که در واقع همان قاب اصلی، و محل نصب قطعات داخلی لپ تاپ از جمله مادربرد، رم، دیسک سخت، فن خنک‌کننده ، باتری، درایو نوری و … است.
  • قابل بالایی یا تاپ پنل (top panel) که امکان نصب نمایشگر را فراهم کرده، و آن را در خود نگه می‌دارد.

 

لولای لپ تاپ

لولاها (Hinges) یکی دیگر از قطعات لپ تاپ و در واقع از اجزای خارجی لپ تاپ هستند که معمولا فراموش می‌شوند. به طور کلی، لولا چیزی است که دو جسم را به هم متصل می‌کند، تا بتوان آنها را نسبت به هم و در زوایای مشخصی تنظیم کرد.

در لپ تاپ‌ها، لولاها به ما اجازه می‌دهند صفحه لپ تاپ را نسبت به بیس پنل بچرخانیم. لولاها همچنین اجازه می‌دهند در زمان استفاده نکردن از سیستم، صفحه نمایش روی کیبورد و در واقع قاب پایینی قرار بگیرد.

 

استراحتگاه دست

در کنار قاب بالایی و پایینی، یکی دیگر از اجزای خارجی لپ تاپ، استراحتگاه دست (palm rest assembly) است. این بخش محل نصب صفحه کلید، تاچ پد و بیس پنل را فراهم می‌کند.

این بخش کل مادربرد در داخل لپ تاپ را پوشش می‌دهد تا هرگونه گرد و غبار، آب و آلودگی‌های خارجی با آن تماس پیدا نکند. و البته در نهایت، این بخش فضایی به کاربر می‌دهد تا دستان خود را روی آن قرار دهد، و با کیبورد و ترک پد راحت‌تر کار کند.

 

 

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا کلیه قطعات داخل لپتاپ‌ها، اجزای مادربرد لپ تاپ و اجزای خارجی آنها را شناخته باشید. اگر مشکلی برای این قطعات ایجاد شود، معمولا می‌توان آنها را تعمیر کرد.

اما اگر تعویض بهترین راه بود، می‌توانید قطعات موردنیازتان را با بهترین کیفیت از فروشگاه قطعات لپتاپ «بهار» با مهلت یک هفته‌ای برای تست خریداری کنید.

 

دسته بندی قطعات لپ تاپ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت